Itäkeskuksen kierrätyskaupassa shoppaileminen on halpaa ja vastuullista


Itäkeskukseen Citymarketia vastapäätä avattiin reilu vuosi sitten Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen kauppa, joka on jo lunastanut paikkansa jättimäisen kauppakeskuksen naapurina. Normaalina päivänä kaupassa käy jopa 300 asiakasta. Tavara on edullista, ja valikoima on laaja.

Hyvä sijainti houkuttelee

Punaisten tiilitalojen keskellä loistaa kauppa, joka poikkeaa muista alueen putiikeista. Tämä kauppa myy vain käytettyä tavaraa. Kierrätyskeskuksen kauppa sijaitsee hyvässä risteyskohdassa Itä-Helsingissä, johon pääsee kätevästi niin jalan kuin autolla tai bussillakin. ”Myymälä haluaa olla ihmisten ilmoilla, johon on helppo poiketa ostoksille”, myymäläpäällikkö Sanna Fagerholm kertoo.

Itäkeskuksen myymälä on Kierrätyskeskuksen kaupoista pienin, mutta sen valikoima on silti varsin laaja. Kirjat, vaatteet ja huonekalut on asetettu esille tyylikkäästi. Valaistus on rauhoittava ja lämmin. Kaupassa käy vilkas kuhina, kun asiakkaat penkovat ja hypistelevät tavaroita.

Sisustus edellytti luovuutta1

Itäkeskuksen kaupan ulkoasu on Fagerholmin ja hänen kollegansa aherruksen tulos. ”Kierrätyskeskuksella on oma konseptityöryhmä. Ryhmä suunnittelee, kuinka kaupoista ja tavarataloista saadaan yhdenmukaisia, jotta asiakkaat tietävät olevansa Kierrätyskeskuksessa.

”Yhdenmukaistamisessa auttaa vihreä väri, joka hallitsee pintoja. Kyltit ja muut materiaalit tukevat Kierrätyskeskuksen omaa ilmettä. ”Suurin haaste on kalustuksessa, koska myös myymälät sisustetaan kierrätysmateriaaleilla ja -kalusteilla. Kalustusta ei siis pysty suunnittelemaan valmiiksi.”

Urakkaa helpotti se, että kalusteet saatiin kauppaan lahjoituksena ”Vaatii paljon kokemusta ja osaamista, että saa kaupan näyttämään rauhalliselta, ja kaikilla tuotteilla on oikeanlaiset telineet.”

Hinnat ja valikoima kohdallaan

Vaikka Kierrätyskeskus ei tavoittele voittoa, hinnat muodostuvat kysynnän ja tarjonnan mukaan. Tavaroiden halutaan kiertävän nopeasti, joten se, mitä asiakkaat ostavat, vaikuttaa hintoihin.

Vaatteet ovat edullisia, koska niitä on tarjolla paljon. Vastaavasti harvinaisemmista tuotteista joutuu maksamaan enemmän. Silti näidenkin tuotteiden hinnat halutaan pitää järkevinä.

2

”Tasapainottelu hinnoittelussa arvokkaammissa tuotteissa, kuten Arabian ja Iittalan astioissa, on haastavaa. Lahjoittaja toivoo, että niistä saisi hyötyä, kun taas asiakas haluaa saada mahdollisimman halvalla”, Fagerholm sanoo. Kaupoissa on myös ilmaisosasto, johon päätyy osa tuotteista. ”Yritämme viestiä, että ihmiset ostaisivat käytettyä eikä aina ostaisi uutta.”

 

Myynnissä on kaikkea mahdollista valaisimista astioihin ja tauluista lastenleluihin. Kaikkien myytyjen tuotteiden keskihinta on alle kolme euroa, joten kalliiksi shoppailu ei käy. Tarjonta vaihtelee kausittain. ”Tavaravalikoima elää sesonkien mukaan, esimerkiksi keväällä Nihtisillan verstaalla kunnostetut polkupyörät ovat suuressa suosiossa.”

Kierrätetty säästää luontoa

3Kierrätyskeskus haluaa olla eettinen ja ekologinen toimija. Käytetty on edullisempaa ja se säästää luonnonvaroja. Jokainen voi helposti vaikuttaa valinnoillaan. Luonnonvarojen säästö konkretisoituu, kun asiakas saa ostoksestaan kassakuitin: kuitissa kerrotaan kuinka paljon luonnonvaroja on säästynyt ostamalla kierrätettyä tavaraa.

”Esimerkiksi korvakorut, jossa on vähän metallia ja vähän puuta, säästivät luonnonvaroja yli kolme kiloa. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että jos on metallia, luonnonvaroja kuluu enemmän kaivostoiminnan takia”, kertoo Fagerholm.

Luonnonvaralaskelma on luotettava, ja se perustuu saksalaisen professorin kehittämään MIPS-menetelmään, joka suhteuttaa materiaalinkulutuksen siitä saatuun hyötyyn. ”Osa asiakkaista ei huomaa lukemaa, mutta he ovat aina mielissään, kun myyjä muistuttaa heitä siitä. Siitä on tullut pelkästään positiivista palautetta.”

4

Merkkilaukku vain kuudella eurolla

Kauppaa kiertelee kiinnostuneena nimettömänä pysyttelevä kanta-asiakas. Hän kertoo käyvänsä myymälässä kahdesta kolmeen kertaan viikossa. Kierrättäminen on hänelle tärkeä arvo. ”Tämä on kiva ja siisti paikka. Ihanaa, että tämä on tullut Itikseen. Kuljen aina tätä kautta. Kiertelen ja katselen, ja joskus löydän jotain. Löysin tämän uudenveroisen Merimekon laukun viikko sitten ja se maksoi vain kuusi euroa!”

 

Sanna Fagerholm, myymäläpäällikkö

  • Työskennellyt Kierrätyskeskuksessa vuodesta 2012
  • Sitä ennen yli 10 vuotta vaatealalla
  • Koulutus: sosionomi, vaatetusalan jatkokoulutus(TAIK), yhteiskuntatieteiden maisteriopinnot kesken
  • Parasta työssä: ihmiset ja se, että saa tehdä hyvien asioiden puolesta työtä
  • Haastavinta työssä: myymäläsuunnittelu, henkilöstön vaihtuvuus

 

 

Lisää valikoimasta

Kaupan yhteystiedot

 

Janne Pantsu ja Katariina Pellikka

Tykkäsitkö? Jaa muillekin!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn