We Started This ja Kierrätyskeskuksen Plan B toivat piristystä haagahelialaisille


Pop up -kaupan vilinää
Torstaina 27.11.2014 We Planned This Together Pop Up Store -tapahtuma toi yhteen Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen, We Started This -verkkokaupan ja HAAGA-HELIAn mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijat. Pop up -kaupassa oli myynnissä Kierrätyskeskuksen uniikkeja Plan B -uusiotuotteita sekä We Started This -verkkokaupan laadukkaita second hand -tuotteita.

We Started This juhli 1-vuotispäiviään

Haagahelialaisia hemmoteltiin keskellä synkkää syksyä tarjoamalla heille mahdollisuus shoppailla vastuullisesti työpäivän aikana. Opiskelijoiden järjestämä We Planned This Together Pop Up Store houkutteli ekodesignista kiinnostuneita opiskelijoita ja henkilökunnan jäseniä penkomaan monipuolista vaate- ja asustevalikoimaa.

Tapahtuma oli erityinen We Started This:n tiimille, sillä yritys juhli verkkokauppansa 1-vuotissyntymäpäiviä. Second hand -verkkokaupan perustaja Sara Nyyssölä kuvailee yrityksen toimintaideaa näin: ”Ei ollut verkkokauppaa, josta saisi hyvälaatuisia ja valikoidusti makeita second hand -vaatteita. Olisin halunnut ostaa vaatteita sellaisesta kaupasta. Syntyi päätös perustaa kauppa siskoni ja muutaman ystävän kanssa.”

We Started This:n tiimi on aloittanut toimintansa sillä ajatuksella, että kaikki tehdään itse: ”On ollut aikamoista opettelua ja kaikesta selviää vain tekemällä”, Nyyssölä kertoo. Hänen mukaansa työssä on parasta sydäntä lähellä oleva aihepiiri ja uuden elämän antaminen vanhalle vaatteelle.

Kierrätysvaatteita pop up -kaupassa

Intohimo kierrätykseen

We Started This:n yhteistyö Kierrätyskeskuksen kanssa sai alkunsa, kun HAAGA-HELIAn mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijat esittelivät Nyyssölälle Kierrätyskeskuksen palveluita osana Me yhdessä -kampanjaa. Yhteistyö Kierrätyskeskuksen kanssa tuntui Nyyssölän mielestä heti luontevalta, koska yritysten päämäärä on yhteinen.

Sara Nyyssölä pitää tärkeänä, että We Started This saa kumppaneita, joilla on samanlaiset arvot ja intohimo kierrätystä kohtaan. ”On niin monta brändiä ja kauppaa, jotka valmistavat ja myyvät koko ajan uutta. Vastaavasti on paljon vähemmän niitä brändejä ja kauppoja, jotka ratkovat ongelmia ja miettivät sitä, mihin kaikki tavarat päätyvät, kun niitä ei enää käytetä”, toteaa Nyyssölä.

Pop up -kaupan asiakkaita

We Started This tekee mielellään yhteistyötä vastuullisesti toimivien yritysten kanssa ja haluaisi järjestää We Planned This Together Pop Up Storen kaltaisia tapahtumia myös tulevaisuudessa. WST on kiinnostunut jatkamaan yhteistyötä myös Kierrätyskeskuksen kanssa.

We Planned This Together Pop Up Store oli WST:n tiimille mukavaa vaihtelua normaaliin arkipäivään verrattuna, sillä verkkokaupan pyörittäminen tapahtuu pitkälti neljän seinän sisällä. Pop up -kauppa HAAGA-HELIAn tapahtumatorilla tuotti tärkeää asiakastietoa: ”Opimme ihmisistä niin paljon uutta, kun kuulemme heidän mielipiteitään. Tämän pohjalta voimme kehittää toimintaamme”, kertoo Nyyssölä. Sen lisäksi, että yritys sai arvokasta palautetta asiakkailta, WST pääsi pop up -kaupan avulla kertomaan asiakkaille toiminnastaan ja levittämään kierrätyksen ideologiaa.

 

Kierrätyksestä hyötyä ja iloa kaikille

We Planned This Together Pop Up Store oli kaikkien osapuolten mielestä onnistunut tempaus. Kierrätyskeskuksen Plan B -malliston osastovastaavan Tuuli Ekholmin mukaan tapahtuma saavutti tavoitteensa tuomalla Plan B:lle toivottua näkyvyyttä ja lisätuottoa.

Plan B:n uniikit ja tyylikkäät uusiotuotteet herättivät kiinnostusta erityisesti HAAGA-HELIAn opettajien keskuudessa. Vastuullisen liiketoiminnan lehtori Niina Jallinoja oli erittäin tyytyväinen ostamiinsa Plan B -mekkoihin. Jallinoja totesi myös WST:n second hand -verkkokaupan olevan tervetullut lisäys kauppatarjontaan: ”Kiireisenä perheenäitinä minulla ei ole aikaa käytä kiertelemässä kirpputoreja, vaikka haluaisinkin.”

Kierrätysvaatteita pop up -kaupassaWe Started This:n tiimin tunnelmat olivat päivän päätteeksi erinomaiset. Pop up -kauppa oli miellyttävä kokemus ja toi verkkokaupalle näkyvyyttä. WST:n tyylikkäitä second hand -vaatteita pursuilevat rekit herättivät opiskelijoiden kiinnostuksen. Tapahtumaa järjestämässä olleet mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijat olivat tyytyväisiä päivään kokonaisuudessaan ja tekivät itsekin löytöjä runsaasta tuotevalikoimasta.

 

Pop up -kaupan yhteydessä järjestettiin myös jouluinen askartelupaja, jossa ohikulkijat saivat työstää kierrätysmateriaaleista omannäköisiään design-joulukortteja. Materiaalit askarteluun haettiin Kierrätyskeskuksesta Näprän Ilmaistukusta, joka palvelee ei-kaupallisia tahoja.

 

We Started This on viiden ahkeran nuoren naisen perustama second hand -verkkokauppa. Viimeisen vuoden verran verkkokauppaa ovat pyörittäneet Sara Nyyssölä, Laura Nyyssölä ja Marta Jaakkola. Idea verkkokaupan perustamiseen muhi opiskeluiden ajan, ja kolmen vuoden pohdinnan ja taustatyön jälkeen unelma omasta yrityksestä toteutui. Verkkokaupassa myytävät tuotteet ovat tarkasti valikoituja laadukkaita ja ajattomia vaatteita sekä asusteita sekä naisille että miehille. Yrityksen arvoja ovat kestävä kehitys, aitous, rehellisyys ja avoimuus.

Plan B valmistaa uusiotuotteita Kierrätyskeskukselle lahjoituksena tulleista materiaaleista. Tuoteperheeseen kuuluvat uniikit vaatteet, asusteet ja kunnostetut huonekalut. Kaikki Plan B -tuotteet valmistetaan käsityönä. Taidokkaat työntekijät antavat vanhoille kankaille ja huonekaluille uuden mahdollisuuden.

WST_logo

planb_logo

 

 

 

 

 

Lue lisää yritysten vastuullisista valinnoista!

Tule mukaan luomaan oma vastuullisuustarinasi!

 

20.12.2014 Iiris Antinoja ja Paula Hyyryläinen

 

Tykkäsitkö? Jaa muillekin!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn